Κυριακή 26 Ιανουαρίου 2014

334 Μοίρα Παντός Καιρού .- Όταν ο Τάλως έφτασε στη Κρήτη !

Tο 1989 η 334ΜΠΚ προσγειώθηκε στο Ηράκλειο...

Η 14η Ιουλίου 1989 είναι αναμφισβήτητα μια σημαντική ημερομηνία στην πλούσια - όσο και...
άγνωστη στους περισσότερους- αεροπορική ιστορία της Κρήτης. Την ημέρα εκείνη, η 334 Μοίρα Παντός Καιρού και τα 6 πρώτα αεροσκάφη της, τα γαλλικά μαχητικά Mirage F-1CG, προσγειώθηκαν στο αεροδρόμιο του Ηρακλείου, μετασταθμεύοντας από την 114 Πτέρυγα Μάχης της Τανάγρας.

Για τα επόμενα 11 χρόνια η αεροπορική βάση του Ηρακλείου και η 126 Σμηναρχία Μάχης θα ήταν το ορμητήριο των αεροσκαφών αναχαίτισης τα οποία κάλυπταν -κυρίως- τον ιδιαίτερα νευραλγικό χώρο του νοτιοανατολικού Αιγαίου.

Η Μοίρα με σήμα τον Τάλω, τον μυθικό χάλκινο γίγαντα - το πρώτο ρομπότ στην ιστορία - που προστάτευε την μινωική Κρήτη από κάθε επίδοξο εισβολέα. Σε μιά από τις εκδοχές του μυθου του , αναφέρεται ως οπλισμένος φρουρός της νήσου Κρήτης , την οποία περιέτρεχε τρείς φορές την ημέρα . Έτσι λοιπόν δεν θα μπορούσε να βρει καλύτερο ορμητήριο από το ίδιο το νησί και την Αεροπορική Βάση του Ηρακλείου!
Η 334 ΜΠΚ ιδρύθηκε τον Μάιο του 1977, εξοπλίστηκε με αεροσκάφη Mirage F-1CG. Τον Ιούλιο του 1989 με Μοίραρχο τον Επισμηναγό (Ι) Χαράλαμπο Χειράκη, μεταστάθμευσε για το Ηράκλειο και την 126 ΣΜ από όπου και επιχειρούσε μέχρι την 21η Ιουλίου 2000 - τελευταίος Μοίραρχος ο Αντισμήναρχος (Ι) Κωνσταντίνος Αντωνόπουλος - οπότε και ανέστειλε τη λειτουργία της έχοντας συμπληρώσει 69.580 ώρες πτήσεως εκ των οποίων οι 3.019 σε αναχαιτίσεις!

Πέταγες καθημερινά στο Αιγαίο μας και μια μέρα το συνειδητοποιείς... είσαι σπίτι σου. η Σαντορίνη, η Πάρος, η Νάξος... Ικαρία, Ρόδος, Χίος, Καστελόριζο, Αμορ­γός... Δεν είναι δυνατόν να μην αγαπήσεις τον Έρωτα σου και να μην πολεμήσεις γι' αυτόν... να μην πεθάνεις γι' αυτόν. Έτσι ζούσε η Μοίρα αυτή, σαν σ' ένα όνειρο, σαν ένα στίχο βγαλμένο από ένα ποίημα κι ό,τι έκανε ήταν αυθεντικό και πήγαζε από τα βάθη της ψυχής των ανθρώπων της.

  Παρόλο που το προσωπικό της Μοίρας στην πλειονότητα τον δεν είχε σχέσεις καταγωγής με την Κρήτη, μέσα σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα ένοιωσε το φιλόξενο νησί, τη μάνα γη του Δία, τη χώρα του Δαίδαλου και του Ίκαρου, να το αγκαλιάζει με την πατροπαράδοτη φιλοξενία του, δημιουργώντας σε όλους την αί­σθηση ότι είναι γηγενείς Κρητικοί.
Η Μοίρα φιλοξενήθηκε αρχικά σ' ένα πετρόκτιστο κτήριο της Μονάδος, που μέχρι τότε χρησιμοποιείτο ως γραφείο φόρτου, μέχρι την ολοκλήρωση κατασκευ­ής ενός καινούργιου κτηρίου στα τέλη του 1991, το οποίο βρίσκεται στο 4,5 χιλιομε­τρικό της παλαιάς οδού Ηρακλείου - Αγ. Νικολάου.
Μέσα σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα από τη μετεγκατάσταση στο Ηράκλειο, η Μοίρα αξιολογήθηκε και ανέλαβε ετοιμότητες Α/Φ αεράμυνας ημέρα και νύκτα.
Τα χρόνια που ακολούθησαν κατέδειξαν ξεκάθαρα την αναγκαιότητα ύπαρξης Μοίρας αναχαίτισης στο Νότιο Αιγαίο. Οι παραβιάσεις του Εθνικού μας ενα­έριου χώρου στο νότιο τομέα αυξήθηκαν σημαντικά με την ενεργοποίηση από τους συμμάχους μας του Α/Α  DALAMAN, το οποίο βρίσκεται πλησίον των Τουρκικών πα­ραλίων απέναντι από τη Ρόδο.
Η κρίση στο Περσικό Κόλπο και η κρίση των Ιμίων, έφεραν τη Μοίρα να λειτουργεί σε ρυθμούς μεγίστης ετοιμότητας, υπηρετώντας πιστεύουμε με τον καλύ­τερο δυνατό τρόπο τα συμφέροντα και την ανεξαρτησία της πατρίδος μας.
Είναι γεγονός αναμφισβήτητο, ότι για να μπορέσει η Μοίρα να φέρει όλα αυτά τα χρόνια σε πέρας την αποστολή της με επιτυχία, έπρεπε να έχει όπως και είχε, σωστά εκπαιδευμένο και διαρκώς ετοιμοπόλεμο όλο το προσωπικό της.

 Αλήθεια, πόσοι μπορούν να συνειδητοποιήσουν τί σημαίνει ετοιμοπόλε­μος 24 ώρες το 24ωρο; Μάλλον ελάχιστοι. Και για μεν τους Ιπταμένους, λόγω των πτή­σεων και των ετοιμοτήτων, γίνεται φανερή η κατάσταση της ετοιμότητας τους, για δε το τεχνικό προσωπικό τα πράγματα δεν είναι ακριβώς τα ίδια. Μόνο αυτοί που υπη­ρέτησαν σε Πολεμική Μοίρα μπορούν να τους νοιώσουν.

 Να νοιώσουν τους "τύπους με τα μπλε". Να καταλάβουν τί σημαίνει λε­ρωμένη φόρμα απ' τα καύσιμα και τα υδραυλικά. Τί σημαίνει μεράκι και φιλότιμο, για να μπορεί η Μοίρα να φέρει σε πέρας με επιτυχία την αποστολή της. Αψηφώντας ωρά­ριο, υποχρεώσεις και κούραση, σε μια συνεχή πάλη, το τεχνικό προσωπικό δημιούρ­γησε όλ' αυτά τα χρόνια ένα υπέροχο κλίμα, που ήταν η βάση της επιτυχίας.
Οι μηχανικοί της Γραμμής Πτήσεων, από τον επικεφαλής μέχρι τον πιο νέο υπόλογο, σε ένα αδιάκοπο τρέξιμο προετοιμασίας των Α/Φ για πτήση, με φορτώ­ματα και ξεφορτώματα δεξαμενών, νυκτερινές πτήσεις και ανάληψη ετοιμοτήτων, αλ­λά και με άξιους συμπαραστάτες τους οδηγούς της Μοίρας με τα κηροζινοφόρα και τα ρυμουλκά οχήματα.
Οι μηχανικοί του υπόστεγου με τις αφαιροτοποθετήσεις των κινητήρων, τις αποκαταστάσεις βλαβών, τα ημερήσια και ορισμένες φορές νυκτερινά run-υρ, την εκτέλεση επιθεωρήσεων αλλά και την αξιοποίηση των ΑΟG Α/Φ. Απαραίτητος και άξιος συνεργάτης τους το προσωπικό του Βench stock. Οι οπλουργοί με τα φορτώματα των Α/Φ και τις σχεδόν καθημερινές έκτα­κτες ετοιμότητες, αλλά και την αγωνία αν τα πυροβόλα δούλεψαν καλά και οι βολές ήταν επιτυχείς.
Εκείνο όμως που θα μείνει βαθιά χαραγμένο στο μυαλό μας και αναλλοί­ωτο στο πέρασμα του χρόνου, είναι το πνεύμα αυτής της Μοίρας, η σύμπνοια και η ομαδικότητα, η σωστή επικοινωνία και η συνεργασία μεταξύ Ιπταμένων και Τεχνικών για την επίτευξη της αποστολής μας και τέλος το φιλότιμο και η εργατικότητα του κα­θενός από εμάς.

Αυτά ήταν τα κυρίαρχα και αντιπροσωπευτικά στοιχεία που συνετέλεσαν, ώστε 334 Μ.Π.Κ να φέρει σε πέρας με επιτυχία τη δύσκολη αποστολή που της ανετέ­θη από τις 12-8-1977 μέχρι και τις 21-7-2000.
Είναι γεγονός, ότι για να καταγράψει κανείς την Ιστορία μιας Πολεμικής Μοίρας σε χαρτί, θα χρειαστεί πολύ μελάνι και πολλές σελίδες. Σε αυτές της λίγες γραμμές που γράψαμε σε αυτό το Blog  θυμίζει τα όμορφα εκείνα χρόνια που ο καθένας από εμάς αφιέρωσε με πίστη στο υπέρτατο αγα­θό του ανθρώπου: την Ελευθερία.


Η Ανάρτηση Αυτή Αφιερώνεται σε όλο το προσωπικό που Υπηρέτησε στην 334 Μ.Π.Κ. στα 24 χρόνια λειτουργείας της και έφερε σε πέρας με επιτυχία την αποστολή της , συμβάλλοντας αποτελεσματικά στήν Άμυνα της Πατρίδας μας . 

Πηγή και Εικόνες .: Ανθολόγειο 334Μ.Π.Κ. καί Prisma News
...